Konfliktus és iskolai agressziókezelési program (Bevezetés a resztoratív gyakorlatokba) diákoknak

Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Magyarország
Bevezetés a resztoratív gyakorlatokba
Tanórai alkalmazás diákokkal 

A resztoratív, azaz a kapcsolatokat helyreállító és jóvátételen alapuló eljárások ismertetése diákokkal hatékonyan befolyásolja az osztályban lévő konfliktusokhoz való viszonyulást és elősegíti a pozitív közösségi élmény kialakítását. A problémákra, konfliktusokra tanulási és fejlődési lehetőségként tekintenek a szemlélet alkalmazói és a könnyen elsajátító kommunikációs eszközei révén csökkent az iskolai erőszak.

Előzmények:
Az oktatás és nevelés területén alkalmazott resztoratív konfliktuskezelési technika több mint 3 évtizedes múltra tekint vissza Kanadában, az Amerikai Egyesült Államokban és Ausztráliában és Európa több országainak. Magyarországon –2001 óta került bevezetésre a Szemtől-szemben módszer képiselői (CSAGYI Egyesület), a Zöld Kakas Gimnázium, valamint a Közösségi Szolgáltatások Alapítványa munkája révén a Resztoratív Napközbeni Ellátás Problémás Magántanulóknak elnevezésű programmal.

Az itthoni tapasztalatok is bebizonyították, hogy a resztoratív szemlélet könnyen és sikerrel alkalmazható az iskolai környezetben. A módszer egyes elemei nem idegenek a gyakorlatban jártas és megfelelő önismerettel rendelkezők munkájától, akik számára fontos a felelősségtudat fejlesztése és az együttműködés mindazokkal, akik érintettek egy-egy személy vagy csoport problémáinak megoldásában.

A gyermekekkel és tanáraikkal történő foglalkozások már az általános iskola első éveitől alkalmazható és a hazai tapasztalatok szerint néhány óra alatt a diákok elsajátítják a problémamegoldó kérdezési technikákat. A hatékonyság és fenntarthatóság növelése érdekében a tréning során fontos szerepet kap a diák-diák és diák – tanár közötti érzelmi alapú kommunikáció gyakorlása, mely nem csak jó hangulatot, hanem szorosabb és gondoskodóbb kapcsolatokat eredményez az osztályban.

Resztoratív technika diákoknak - szituációs gyakorlat

A tréning témaköre:
1.    A resztoratív módszer alapjai
A resztoraív módszer alapszemléletét egy tanmese segítségével ismertetjük, majd szituációs gyakorlatokkal és játékokkal kipróbáljuk a különböző technikákat.

2.    Hatékony resztoratív körök
A nyitó-, kapcsolatépító vagy problémamegoldó körökkel az egyéni és az osztály közösség felelősségvállalásét és a támogató környezet fontosságát szemléltetjük.
Ezekben a resztoratív visszajelzéseket, a proaktív és reaktív technikákat alkalmazzuk támaszkodva a jelenlévő tanár és felnőtt modelláló erejére. 

Milyen módszereket használunk?

  • Elôadás és körkérdések, szerepjátékok,  video- elemzés, kooperatív technikák
  • csoportmunka és páros gyakorlatok, valamint önálló munka folyamatos visszajezés kíséretében.

A képzés során biztosítjuk:

  • a jó közösségi hangulatot és az egyéni bevonódást a gyermek saját biztonségérzete és tempójának megfelelően
  • a resztoratív kérdéseket tartalmazó kártyákat, amit a gyermekek otthon is kipróbálhatnak

Resztoratív technika diákoknak - szituációs gyakorlat

A szegedi Waldorf minden korosztály számára elérhető

Linkek

kövess minket a facebookon:

Waldorf Iskola és Egyesület

6725 Szeged Kolozsvári tér 1-2.
Telefon: +36-62-444-190
Mobil.: +36-20-215-8456
E-mail: waldorf.szeged@gmail.com

Waldorf Óvoda

6728 Szeged, Napos út 16.
Mobil: 20/359-0932
E-mailangyalkert99@gmail.com