Biodinamikus tangazdasági gyakorlat

Biodinamikus tangazdasági gyakorlat - lapátolás, trágyázás2015 szeptember 20.-tól 25.-ig mezőgazdasági gyakorlaton vett részt 25 diák.

A délutáni megérkezés és lepakolás után birtokbejárásra került sor. Megismertük a legéndi gazdaság főbb elemeit, úgymint akol, baromfiudvar, legelőt a ház mögött, szántókat, zöldséges veteményest, gyümölcsöst, tehenek istállóját. A séta során tájmegfigyelést is végeztünk, kiemelve a régi gazdálkodás hagyományait –fás, cserjés határ. Megtudtuk, hogy ismét kötelező eleme a cserjesor a bio-illetve biodinamikus gazdálkodásnak, mint a biodiverzitást fenntartó elem. Szóba került a vetésforgó, annak módja és hasznossága.

A gyakorlat többi napján a gyerekek csoportokban dolgoztak és ezek a csoportok lettek forgatva a különböző feladatokban. Így minden diák megtapasztalhatta a tehénfejést, figyelhette, részt vehetett a tej feldolgozási folyamataiban. Ellátták a jószágokat a ház körül, megtapasztalták az almozást a borjak körül. 

Összegyűjtötték, majd feldolgozták az általuk betakarított terményeket, terméseket, pl. dió, szőlő, zöldségek.

A sorközök kitakarítása után betakarításra, vermelésre kerültek a gyökérzöldségek. Betakarítás után kerül majd sor a komposztkihordásra, szántásra. Ribizlibokrok lettek körbekapálva, a száraz gallyak kivagdosásra kerültek.

Nagy munka volt az oltott trágya pótkocsira való felpakolása, majd a szántón való kiszórása búza alá. Vetéshez a búzát zsákolták be. Sor került bogyós termések szüretelésére, úgy, mint csipkebogyó, galagonya. Ezeket a gazdaság minőségi kozmetikumokat előállító cégnek adja el.

Délutánonként pedig füzetmunka során le kellett írniuk a diákoknak az aznapi munkájukat, tapasztalataikat

Két előadás hangzott el: a talaj szerkezetéről, vizsgálati módokról, humusztartalmáról, annak pótlási lehetőségeiről, szükségességéről.

A másik előadás magáról a biodinamikusságról szólt, itt aktív részvétel során komposztoltásra került sor.

A diákok aktív szereplői voltak ezen öt nap során egy eleven, élő, egymással összefüggésben, harmóniában lévő gazdaságnak. Megtapasztalták ennek az életformának mind a nehézségeit, mint a korán kelés, alkalmazkodás a mindenkori időjárási feltételekhez, az előre eltervezetthez képest mekkora rugalmasságot igényel akár egy adott napi program átdolgozása, variálása a feltételek megváltozása miatt. Ugyanakkor látták, tapasztalták azt is, hogy a földből hogyan kerül a zöldség az asztalra, mennyivel másabb az íze, zamata, tápértéke az élő módon termelt zöldségeknek, növényeknek.   

Legfőbb mondandója, figyelemfelhívása ennek a gyakorlatnak az önfenntartással való ismerkedés, valamint a talaj humusztartalmának megőrzése és pótlása volt. Ez utóbbi nélkül nincs élet, így rendkívül fontossá vált az, hogy a felnövekvő diákok tapasztalatot szerezzenek ezekről a dolgokról.

Biodinamikus tangazdasági gyakorlat - oktatásBiodinamikus tangazdasági gyakorlat - állatok etetése

 

A szegedi Waldorf minden korosztály számára elérhető

Linkek

kövess minket a facebookon:

Waldorf Iskola és Egyesület

6725 Szeged Kolozsvári tér 1-2.
Telefon: +36-62-444-190
Mobil.: +36-20-215-8456
E-mail: waldorf.szeged@gmail.com

Waldorf Óvoda

6728 Szeged, Napos út 16.
Mobil: 20/359-0932
E-mailangyalkert99@gmail.com